ESKA
Bunio III Odważny napisał:
GOSPODARKA:
1. Najważniejsze: Nie rozbudowywać wiosek na maksa. Bo to nie ma sensu.
Prawie każdy budynek zabiera nam ludzi do jego obsługi. W sumie w wiosce możemy mieć 24.000 miejsc
(przy zagrodzie na 30lvl). Dlatego warto na niektórych budynkach zaoszczędzić, żeby zbudować więcej
żołnierzyków.
Ratusz:
20 lvl - tyle potrzeba do postawienia pałacu. Większy poziom nie jest potrzebny.
Koszary:
25 lvl - koszary zawsze się przydają czy to do defa czy offa, więc maks. poziom jak najbardziej
wskazany dla szybszej rekrutacji wojsk.
Stajnia:
20 lvl - kiedy jest to wioska z wojskami ofensywnymi, chociaż i tak 20lvl nie jest potrzebny jeżeli
planujecie mieć ok 2600 koni, bo ilość toporów do wypełnienia zagrody będzie się rekrutowało więcej.
10-20 lvl:
- kiedy jest to wioska z wojskami defensywnymi. Tutaj jest rozgraniczenie. Jeżeli wojska defensywne
to tylko piki i miecze. Poziom stajni nie ma większego znaczenia, gdyż z niej prawie w ogóle nie
korzystacie.
- jeżeli planujecie zmianę rekrutacji wojsk w wiosce, z defa na off, podciągnijcie sobie stajnie
wyżej
- tak samo ma się sprawa, jeżeli macie zamiar budować ciężkich kawalerzystów. Wtedy warto mieć
wysoki poziom stajni.
- ostatnia powód, aby mieć wysoko stajnię. Wojska zwiadowcze. Buduje się je w wioskach z defem
(najczęściej), ze względu na możliwość korzystania z wolnej stajni, w której się nic nie buduje.
Warsztat:
1-3 lvl
- kiedy wioska jest z wojskami defensywnymi warsztat na 1, żeby zrobić tarany czy katapulty do
straszaków
- kiedy wioska jest z wojskami ofensywnymi 3 poziom wystarczy żeby szybko względem lekkiej i toporów
zbudować wystarczającą ilość taranów czy katapult.
Pałac:
1 lvl - w większości wiosek wystarcza poziom 1, żeby znowu zaoszczędzić miejsca w zagrodzie. Jednak
musimy mieć w kilku - 10-20 wioskach poziom wyższy, żeby mieć możliwość wytworzenia większej ilości
grubasów na raz - planowanie ataków itp.
Kuźnia:
20 lvl - ze względu na wybudowanie pałacu wymagania wskazują na budowę 20 lvl.
Rynek:
20 lvl - pozwala on na przesłanie jednorazowo 110k surowców. Naprawdę to wystarcza, by sprawnie i
wystarczającą ilość przesłać, a tym samy nie zajmować więcej miejsca w zagrodzie.
Tartak, Cegielnia, Huta Żelaza:
30 lvl - chyba względy oczywiste.
Zagroda:
30 lvl - docelowo w każdej wiosce powinna być na 30lvl, teraz rozbudowujcie w miarę wzrostu ilości
wojsk i braku miejsca.
Spichlerz:
30 lvl - chyba oczywista rzecz
Schowek:
0 lvl - całkowicie na tym etapie nie jest potrzebny
Mur obronny:
20 lvl - rzecz jasna, w każdej wiosce mur powinien być na 20 lvl!
_______________________________________________________________________________________________
Przy takim rozwoju wioski, żadna nie powinna przekroczyć 10k pkt.
_______________________________________________________________________________________________
MILITARIA:, czyli wojska w wioskach.
Oczywistą i podstawową sprawą jest podział wiosek na te z wojskami ofensywnymi jak i te z
wojskami defensywnymi.
Nie łączcie już w wioskach defa i ofa!
Jeżeli chodzi o stosunek wiosek z defem, a wiosek z ofem to nie ma na to jednej reguły. Każdy musi
wg własnego uznania sobie podzielić, ale co można doradzić. Dzieląc wioski na te z defem i te z ofem
weźcie pod uwagę następujące czynniki:
- ilość czasu poświęcanego na plemiona
- ilość godzin, od jednego do drugiego logowania (choćby tylko po to, by zajrzeć czy wszystko OK.
- własna okolica:
* położenie wiosek względem współplemieńców
* położenie wiosek względem wrogich graczy
* odległości między poszczególnymi graczami, jak blisko mam sąsiada z plemienia, a wroga
* rozłożenie wiosek, czy mam skupione czy bardziej rozłożone po mapie
* pole manewru do rozwoju
- taktyka gry bardziej lub mniej agresywna
Jeżeli chodzi o położenie wiosek.
Najlepiej jeżeli ofa budujemy blisko frontu i kierunku w jakim się rozwijamy. Pamiętać należy jednak
o tym, aby blisko frontu znajdowały się także wioski z defem, defem który pójdzie jako wsparcie do
nowo przejętej wioski!
Za sobą, czyli w pewnej okolicy (otoczonej przez naszych graczy) budujemy defa, którego będziemy
wysyłali jako zabezpieczenie do wiosek z ofem na linii frontu.
OFENSYWA
Topornicy, Lekka Kawaleria, Tarany, Katapulty i Ciężka Kawaleria to jedyne jednostki które
nadają się do ataku. Najmniej z nich ciężka kawaleria, która jest jednostką ni do tego ni do tego,
ale też do wszystkiego czyli obrony i ataku. Nigdzie najlepsza, ale wszędzie w miarę dobra.
Stosunek toporów do lekkiej.
To chyba jedna z bolączek. Nie wiadomo dokładnie jaki powinien być stosunek tych jednostek, bo nigdy
nie wiemy na jakie wojska obronne wpadniemy. Jednak w przybliżeniu można powiedzieć że toporów
powinno być między 6 a 9k, lekkiej kawalerii między 2,6k a 3,2k.
Tarany i Katapulty
Najlepiej by w armii znalazły się tarany ( ilość między 200 a 300 ), które walą mur i tym samym
zmniejszają straty.
Dobrą jednostką na ciężkich wrogów, którzy jednak mają mało wioch są katapulty ( ilość podobna do
taranów między 200 a 300 ), te bardzo dobrze potrafią uprzykrzyć życie jak i zniechęcić, nawet
najwytrwalszych obrońców. Wysyłacie atak z taranami, ten wali mur, z innej wioski atak z
katapultami, a te nastawiacie na zagrodę - gościu nie może budować wojsk, na ratusz - gościu długo
odbudowuje mur i inne zniszczone budynki czy na koszary i koleś nie może szybko rekrutować defa.
Takie coś może zniechęcić Ja wykorzystuje tego typu działania jak wiocha za słaba żeby przejąć, a
nie chcę zostawiać między moimi wiochami grającego przeciwnika!
Katapulty też są zupełnie do niczego po po co niszczyć lepiej przejąć..
Co do stosunku lk do top to zazwyczaj robi się równo defa a wtedy najskuteczniejszy układ to równo
top i lk ( z podziałem na miejsca w zagrodzie układ 2600 i ok 9000 jest dla mnie ok choć się trochę
dłużej robi)
/by ewlynn = lugra
Ciężka kawaleria
Ja do tej jednostki nie jestem przekonany, więc ciężko mi ją zachwalać, może inni coś miłego o niej
powiedzą to tutaj wkleję.
Nie buduje jej w ogóle ze względu na brak badań tej jednostki - w wioskach z ofem nie mam już
miejsca dla niej - piki, miecze, topory, lekka i taranay na 3 = 15 Więc dla mnie bez sensu!
zalety ciezkiej:
na pewno szybkosc (zwlaszcza jak ktos ma porozrzucane wiochy)
fast def. niezaleznie robimy ciezka w stajni i piki w koszarach.
wady:
w przeliczeniu na jednostke gorsza od pikow i mieczy w walorach obronnych.
w wiosce offowej bedzie bronic na zerowym levelu.
to tyle co mi przychodzi do glowy. nie uzywam ciezkiej.
Co do ciężkiej zdanie moje jest takie że na tego typu światach czyli levele w kuźni ograniczone to
bez sensu robić Jedynie wtedy jak jest naprawdę ciężko i trzeba wykorzystać i stajnie i koszary do
robienia defa
_______________________________________________________________________________________________
DEFENSYWA
Piki, miecze i Ciężka Kawaleria to jedyne jednostki nadające się do obrony. W ciężkich
przypadkach, kiedy idzie na Ciebie gruby, a Ty masz poparcie rzędu 30 i mniej, każda jednostka jest
lepsza jak nic, ale nie piszę tutaj o skrajnościach.
Ja korzystam jedynie z pików i mieczy. Jak pisałem wyżej, nie jestem przekonany do skuteczności
ciężkich kawalerzystów.
Dlatego skupiam się na budowie pików i mieczy.
Powinno być powszechnie wiadomo i myślę że wszyscy wiecie. Piki są lepszą jednostką obronną na
lekką kawalerię, natomiast miecze to lepsza broń pod toporów. Jeżeli więc ktoś Was przerabia na
farmę i jeździ Was lekką, budujcie lub podstawiajcie pikinierów!
Stosunek tych wojsk także pozostawiam Waszej woli, gdyż nie ma dokładnie podanego takiego stosunku,
jednak więcej powinno znaleźć się mieczy w obronie, gdyż przeważnie wróg napada większą ilością
toporów.
Są jednak czynniki przemawiające za podobną ilością pików i mieczy. Mianowicie siła lekkiej w
porównaniu do toporów. Lekka zabiera 4 miejsca, topór 1, więc licząc tym sposobem na 1 lekkiego
powinno przypadać 4 toporników. Idąc dalej tym tropem, może nam potrzeba więcej pików, bo lekka jest
dużo mocniejszą jednostką od toporów.
_______________________________________________________________________________________________
JAK SKUTECZNIE ATAKOWAĆ:
Tutaj chyba sedno gry. Napiszę co myślę o tym w pktach.
1. Działaj z zaskoczenia:
- nie skanuj kolesia 100x przed atakiem
- wykorzystaj bonus nocny i wpadaj o 7:01 z atakami.
- zwiad puszczaj jak najpóźniej w nocy, w ten sam dzień co masz zamiar atakować
2. Koordynuj ataki - czyli wchodzi ekipa woja z ofem (ofami) a po chwli 4 grubych, jeżeli
taka potrzeba występuje
3. Pamiętaj o fejkach bądź straszakach - zwał jak zwał
- puszczaj dla zmylenia przeciwnika ataki na inne jego wioski, żeby nie wiedział czego bronić - o
ile taka potrzeba.
_______________________________________________________________________________________________
JAK SKUTECZNIE BRONIĆ SIĘ:
Najważniejsze:
Kiedy idzie na Ciebie atak - NIE PANIKUJ
Pośpiech jest złym doradcą, choć niekiedy może uratować tyłek.
1. Spróbuj zorientować sytuację, co może iść w ataku. Możesz to poznać po:
- czasie dojścia wojsk
- ilości puszczonych ataków na Ciebie
2. Jeżeli wiesz że poradzisz sobie sam - działaj sam.
3. Jeżeli potrzebujesz pomocy plemienia, pisz posta w dziale: Działania Militarne. A tam:
- w bb-codzie wioskę na którą idzie atak
- w bb-codzie nick gracza który Cię atakuje
- ilość ataków
- dokładna godzina dojścia ataków
- przypuszczalnie podane jednostki, które mogą iść
- poziom muru - lvl
- badania w wiosce - lvl
- poparcie - jeżeli nie ma 100%
- po ataku/atakach wklejaj raport, poprzez konwenter raportów
Nie rób fuszerki, jak Ty podejdziesz do tematu, tak podejdzie plemię
Na spokojnie jeżeli będzie czas, zawsze ktoś kumaty się zajmie organizacją obrony, o ile zajdzie
taka potrzeba. Nigdy nie posyłajcie małych jednostek byle jak. Defensywnie dobrze zorganizowana
akcja może zniechęcić każdego agresora, byle jak może tylko spowodować kpiny. Dlatego jak będzie
czas, będziemy ustawiać obrony podczas bonusu nocnego, wykorzystywać inne tricki do skutecznej
obrony!
_______________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________
Jeżeli macie jakieś uwagi piszcie poniżej. Kiedyś różne tematy były omawiane, ale nie ma to jak
znowu przypomnieć temat, choćby dlatego żeby plemię ruszyło swoje wioski i zrobiło w nich porządek!
PARĘ TRUDNYCH WĄTKÓW OD WUJKA ESKAPENCJUSZA (INNE SPOJRZENIE NA NIEUŻYWANE
JEDNOSTKI)
ZWIAD
Tutaj kilka rzeczy których ludzie mogą nie wiedzieć o zwiadzie.
Ważne jest, aby zwiad był na 3cim levelu, po to, aby mieć pełny raporcik z informacją ile jest wojsk
poza wioską przeciwnika. Najlepiej walnąć w jakimś gorącym miejscu jedną wioskę pełną zwiadu, bo:
* 11000 zwiadowców na bank się przebije.
* Nie zawalacie wiosek def głupim 500-1000 zwiadu, który np. u mnie by się nie przebił jak bym był
on-line:)
* Taka wioska dostarczy wam dużo żelaza na inne wioski (tak, tak... ekonomia jest także ważna w tej
grze:P)
* Macie szybko pełną zagrodę, bo zwiad jest tani, więc automatycznie będą z wioski paczki na
grubych;
* Taka wioska przez wielu jest nietykalna, bo... nie przejdzie przez nią żaden skan.
* Lepiej puścić dwa skany po 5000 niż 10 po 1000 a na takie będzie was stać bez wioski ze skanem;
itd...
Inne info na temat zwiadu:
* na zwiad nie ma wpływu ani morale ani bonus nocny!!!, skanujecie kiedy chcecie i kogo chcecie w
okolicy bez konsekwencji większych strat
* Nigdy nie ślijcie zwiadu na wioski wroga które są daleko, w momencie, jak ma wiele wiosek blisko
was... jak będzie mądry śląc 100 zwiadowców zobaczy, że macie wioskę pustą i pójdzie kontra.
* Nie skanujcie jak was nie ma:)
* Najlepiej w ogóle nie skanujcie rywala, od razu ciężka artyleria i po sprawie:)
CIĘŻKA KAWALERIA
Ja produkuję zawsze 1000ck w wiosce def, mimo, że def poniekąd się osłabia (wiadomo, że "czysta"
wioska def ma większą siłe obronną niż z ck), po co??
nie raz ck uratowała mi tyłek w momencie gdy:
1. potrzebowałem dobić niewielką ilość wojska wroga w krótkim czasie (np. przed grubasem, który nie
jest skoordynowany:P zdarza się przecież, albo w momencie jak wróg odbudowuje co chwilę niewielkie
ilości wojska, of daleko, a szlachta leci, bo mieliście pecha przy zbijaniu poparcia... z
okolicznego defa po 1000 ck co parę minut może zniechęcić do gry:P)
2. potrzebowałem wstawić jakiegoś defa między szlachtę wroga:) to jest najlepsza zabawa... wchodzi
mu kilka ataków czyszczących... cieszy się, a tu myk... ck na każdego grubasa. Jest szybka, można
łatwo wymierzyć.
3. potrzebowałem defa szybko... no i to tylko ck, bo reszta wlecze się niemiłosiernie.
4. potrzebowałem posłać defa do ziomka który jest dwa kontynenty dalej... ck doleci w powiedzmy 24h,
piki i miecze w 50h... lepiej chyba słać ck.
5. w razie desperackiej obrony na levelu 0 (słusznie zauważył perduto, że wioski of mają lev.0 więc
ck broni w nich dużo słabiej niż w wioskach def, czy skan), mogę wstawić szybko powiedzmy z 20
wiosek 20000ck:) to już nawet na lev.0 potrafi sporo wybronić, a odbuduje się szybciorem.
6. szybciej zapełnicie zagrodę w wiosce def, bo walicie stajnia+koszary.
minusy podałe perduto. ja dodam, że żelazo... 600 za jednostkę boli:)
KATAPULTY
To jednostka przydatna w fakach i w słaniu małych ataczków pomiędzy atakami czyszczącymi i szlachtą
( to zastosowanie jest megaprzydatne).
w fakach wiadomo... ślecie, ustawiacie na budynek, traficie mało defa to coś zburzycie i będzie
happy.
To drugie zastosowanie przydaje się baaardzo, czemu??
Zdarza się, że ślecie ataki czyszczące i za nimi szlachtę z małą obstawą, tak? Jak wróg jest
spryciarz i ma mało defa w okolicy, to rozpoczyna polowanie na grubasków, tzn. będzie starał się
wycofać wojo na atak czyszczący i wrócić na szlachtę. Jeśli pomiędzy ataki czyszczące wrzucicie np.
100 katapult+100 pik (ja katapulty stawiam w wiosce def, szkoda mi miejsca w ofie) i ustawicie je na
plac, to... co się stanie? ziom nie będzie mógł przez 5 minut (tyle trwa odbudowa placu) zwrócić
wojska, co oznacza, że ono pójdzie w świat, a wy na spokojnie dziabniecie sobie wioskę grubasami w
obstawie po 100 toporków.
Na pewno żadziej będziecie płakać, że ktoś ubił wam 4ech grubasów tracąc tylko 20 leveli muru:)
Jak widać, każda jednoska ma swój sens i warto pomyśleć, która w jakim stylu gry się bardziej
przyda. W powyższym wypadku badania wyglądają tak:
1. wioska of:
lev 3 - piki, miecze, topory, lekka, taran
2. wioska def:
lev 3 - piki, miecze, ciężka, katapulty (pozostałe 3 obojętnie)
3. wioska zwiad:
lev 3 - piki, miecze, ciężka, zwiad (pozostałe 3 obojętnie)
NAZWY WIOSEK I GRUPY
Tutaj nie chcę się wtrącać, ale mała sugestia... Nazywajcie wioski tak, abyście już po nazwie
wiedzieli gdzie ta wioska jest. wielu graczy ma tak, że wioska np. nr 21 jest kurcze na k64 w styku
z 53/63, a wioska 22 na k64 w styku 55/65... bez sensu... raz, że wy tracicie czas zerkając na mapę
gdzie to jest, dwa... jak ktoś ma u was zasta to jest to horror!, a wystarczy dać, np. literkę/cyfrę
przed albo po nazwie i już wiadomo co i jak (dla innej grupy inna litera/cyfra)
Dla posiadaczy premium... przypisujcie wioski do grupy, to też ułatwia sprawę, w zasadzie jeszcze
bardziej niż nazwy... wtedy każda wioska może mieć tą samą nazwę... no problem... tylko wystarczy
określić grupę np. północ/zachód k64 i do niej przypisać wioski, można wtedy w razie co kliknąć grupę i tyle.
Uwaga:[color=red]Czytajcie uważnie, bo to poradnik do św 15:] Pewne rzeczy Nas nie dotyczą:][color]
Bunio III Odważny napisał:
I jeszcze jedno 90% jest ok ale ten świat rządzi się innymi regułami. S15 jest światem starego stylu S28 jest nowego i pałac może być wyłącznie na pierwszym poziomie ponadto polecam budowanie około 2k do 3k łuczników w wioskach def.
* Nie budujcie ciążkiej kawaleri w wiosce z ofem bo koszty produkcji do skuteczności są nieopłacalne. Zamiast nich możecie dołożyć trochę łuczników konnych ale nie ma co przesadzać.
* Ponadto na tym świecie wszystkie jednostki wojskowe są tylko na pierwszym poziomie.
* I jedna uwaga: nie grałem z kościołami nigdy bo to od S26 dopiero występuje i lepiej uważajcie na ataki które są poza wpływem kościoła.
* Trzymajcie się zasady 1 wioska of i 3 def. Zwiad budujcie w jednej z defowych. 3k na pewno wystarczy a jeśli nie to znaczy, że jesteśmy na takim etapie gry gdzie zwiad jest zbędny (powyżej 70 wiosek)
Pytajcie a będzie wam dane
xLincolnx napisał:
Bunio III Odważny napisał:
JAK SKUTECZNIE BRONIĆ SIĘ:
Najważniejsze:
Kiedy idzie na Ciebie atak - NIE PANIKUJ
Pośpiech jest złym doradcą, choć niekiedy może uratować tyłek.ja bym jeszcze radził sprawdzić sychro ataków, bo czasami jest to czynnik który pozwoli nam zdecydować której wiochy bronić, zwłaszcza później kiedy wioch będzie znacznie więcej
Bunio III Odważny napisał:
3. Jeżeli potrzebujesz pomocy plemienia, pisz posta w dziale: Działania Militarne. A tam:
- w bb-codzie wioskę na którą idzie atak
- w bb-codzie nick gracza który Cię atakuje
- ilość ataków
- dokładna godzina dojścia ataków
- przypuszczalnie podane jednostki, które mogą iść
- poziom muru - lvl
- badania w wiosce - lvl
- poparcie - jeżeli nie ma 100%
- po ataku/atakach wklejaj raport, poprzez konwenter raportówtutaj jeszcze moja uwaga żeby nie pisać o defa 30 min czy 1h przed atakiem bo szanse na zorganizowanie defa są bardzo małe a jak coś nawet stanie to agresor i tak pewnie się przebije a def będzie niepotrzebnie zmarnowany
jeżeli mamy trochę czasu do ataku defa możemy ustawić sami regionalnie pisząc do najbliższych sąsiadów o pomoc
jeżeli mamy kilka wiosek i nie wiemy na którą idą gaduły ustawiamy w miarę porządnego defa na tych które wydają się nam najbardziej zagrożone,
resztę wioch po prostu klinujemy
i oczywiście wysyłamy FSy (FleetSave) - czyli atak polegający na wypuszczeniu wojsk na małą wioskę, w celu uchronienia ich przed atakiem ze strony innego gracza w czasie naszej nieobecności (noc, wyjazd itp.)
nie warto zostawiać wojsk w osadzie nawet podczas krótkiej nieobecności bo może się okazać że wojsko wyparowało ;P
btw nie wiem czy takie pisanie na forum jest skuteczne ;P
według mnie lepiej byłoby wyznaczyć dwie osoby, które zajmowałyby się koordynacją defa, podejrzewam że tutaj jak i w większości sojuszy podczas gdy ktoś prosi o defa osoba która ma uprawienia od razu wysyła massa że jest potrzebny def, niestety ale taka taktyka jest zgubna, ponieważ w momencie gdy trzeba później ustawić więcej defów okazuje się że defa nie ma bo znaczna część stoi u jedno gracza ;/
to są takie moje luźne sugestie napisane z doświadczenia na travianie, dlatego jeżeli coś jest nie tak to proszę pisać ;P
Offline